UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya
Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111
Phone
:
031-5921733 , 5923623
Fax
:
031-5937774
E-mail
:
libits@its.ac.id
Website
:
http://library.its.ac.id
Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id
Welcome..guys!
Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT
Davi Wahyuni
Tondo Indra Nyata
Anis Wulandari
Ansi Aflacha
ITS » Master Theses » Statistika -- Matematika Industri Posted by ida at 26/12/2006 16:01:22 • 15846 Views
DESIGNING A NUMBER OF SALES MARKETING USING SALES POTENTIAL METHOD OF STILL AND CUNDIFF ON CV YUDHISTIRA BANDUNG PROBLEM
Author : RIDWAN, ASEP
ABSTRAK
CV Yudhistira merupakan salah satu perusahaan yang bergerak di bidang
penerbitan yang menerbitkan buku-buku pelajaran untuk tingkat sekolah dasar
sampai dengan sekolah tingkat atas. Dengan makin banyaknya bermunculan
perusahaan sejenis maka akan menimbulkan suatu persaingan yang ketat dalam
industri ini. Salah satu cara agar perusahaan dapat tetap bertahan adalah melalui
efisiensi pada seluruh unit yang berada pada perusahaan tersebut. Salah satu aspek
yang turut berpengaruh di dalam usaha penerbitan ini adalah tenaga pemasaran.
Keberadaan tenaga pemasaran ini harus dikelola dengan baik agar banyaknya
tenaga pemasaran yang telah ditetapkan sesuai dengan kebutuhan. Selama ini
untuk menentukan jumlah tenaga pemasaran kepala cabang hanya menggunakan
pengalaman dan intuisi saja. Perusahaan belum mempunyai metode yang tepat
dalam menentukan jumlah tenaga pemasaran. Disamping jumlah tenaga
pemasaran yang tepat jumlah alokasi buku ke cabang pemasaran juga merupakan
masalah yang dapat mempengaruhi efisiensi. Selama ini kepala cabang
menentukan jumlah pesanan buku hanya berdasarkan market share cabang saja.
Alokasi buku selama ini tidak menganut prinsip optimasi. Berdasarkan persoalan
diatas maka dibuat pendekatan yang dapat mengoptimalkan sumber daya
perusahaan. Pendekatan yang dilakukan adalah melalui jumlah alokasi buku ke
cabang dengan menggunakan pendekatan peramalan pemulusan eksponensial
dari Winter dan selanjutnya ditentukan kebutuhan jumlah tenaga pemasaran
berdasarkan metode Potensi Penjualan. Dari penggunaan kedua pendekatan ini
maka diperoleh bahwa target pemasaran yang dapat dicapai oleh cabang
meningkat 2055 dibanding rencana bagian marketing dan jumlah tenaga
pemasaran yang dibutuhkan untuk melaksanakan penjualan berdasarkan target
hasil peramalan sebanyak 19 orang sedangkan banyaknya tenaga pemasaran yang
dibutuhkan untuk melaksanakan penjualan berdasarkan realisasi penjualan hasil
peramalan adalah 12 orang.
ABSTRACT
CV Yudhistira is one of the producing and publishing company textbook
for primary to high school level. Owing to the ever increasing companies of the
same product tight competition will appear in this industry. One of the methods
for the company which anables to survive is to use efficiency in the whole unit in
this company. One of the aspects influencing in the publishing textbook is the
presence fields of the sales marketing. This sales marketing needs a profer
management to anable the calculation of the number of the sales marketing
needed. Generally to calculate the number of sales marketing branch manager
merely applied their experiences and intuitions. The company does not have the
profer method in calculating the number of sales marketing and the number of
books allocated into the branch companies is also seriuse problem in influencing
efficiency. Generaly the branch manager calculates the number of books ordered
merely based upon the branch market share. The alocation of books are not based
upon the optimal principal. Accordingly most of the manager are using the
applications method to increase companies skills. Such methods are applied
throught the number of books alocated into the branch using Forecasting
Exponential Smoothing by Winter and then to anable the calculation of the
number of sales marketing based upon the Sales Potential Methods. Using such
application sales target may be obtained by the branches up to 20.55 compare
with the program by the marketing division and the number of sales marketing is
needed to execute the sell based upon the forecasting target up to 19 persons
while the number of sales marketing is needed based upon the result of the sales
forecasting realisation up to 12 persons.
Source Theses Statistics Engineering RT 658.8 Rid a, 2001
Coverage ITS Company
Rights Copyright @2001 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library