EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Master Theses » Manajemen Pembangunan Kota - S2
Posted by tedjo at 21/12/2006 17:06:36  •  36708 Views


PENDEKATAN PENGEMBANGAN POTENSI LAHAN MELALUI PEMBERDAYAAN PERAN MASYARAKAT SEBAGAI SARANA PENGAMANAN LAHAN DAERAH MILIK JALAN JAKARTA INTRA URBAN TOLL WAY JIUT

THE DEVELOPMENT OF LAND POTENTIAL THROUGH PEOPLES INVOLVEMENT A WAY TO PROTECT JAKARTA INTRA URBAN TOLL WAY CORRIDOR

Author :
MULYOWIBOWO, MUHAMAD ABDUL SYUKUR  




ABSTRAK

Jakarta Intra Urban Toll way JIUT atau Jalan Tol Pelabuhan terbentang dari Jembatan Tiga - Tanjung Priok sepanjang 13 Km adalah jalan tol yang dibangun dengan konstruksi layang. JIUT merupakan bagian integral dari jalan tol lingkar dalam kota yang memiliki akses penting sebagai prasarana yang memperlancar distribusi barang dan jasa dan dalam upaya mengatasi kemacetan lalui lintas di wilayah DKI Jakarta. Pengusahaan dan pengelolaannya JIUT saat ini berada dibawah tanggung jawab PT Citra Marga Nusaphala Persada Tbk . Jalan Tol ini sebagian membelah permukiman penduduk dan berdekatan dengan kawasan komersial yaitu kawasan perdagangan pergudangan industri dan jasa serta pelabuhan.Lahan yang dibebaskan untuk pembangunan jalan adalah 65 Ha dipergunakan untuk konstruksi 20 Ha sisanya 45 Ha adalah berupa lahan kosong yang merupakan lahan Daerah Milik Jalan DAMIJA. Damija JIUT terdiri dari lahan di samping kanan dan kiri jalan tol serta ruang dibawah jalan tol yang merupakan tanah negara yang harus diamankan dan dijaga sesuai dengan Undang-undang. Pengawasan dan upaya pengamanan lahan damija JIUT seperti pemagaran dan pemasangan papan peringatan telah dilakukan namun upaya tersebut belum cukup dan tidak mampu mengamankan lahan damija JIUT dari penyerobotan dan pemanfaatan secara liar oleh masyarakat. Upaya penyelesaian berbagai kasus penyerobotan dan pemanfaatan lahan secara liar seperti penggusuran dan pemagaran kembali telah dilakukan oleh berbagai pihak yang berkepentingan namun belum mencapai hasil yang diharapkan karena tidak melibatkan masyarakat setempat secara langsung.. Pengamanan lahan damija JIUT dapat dilakukan dengan melibatkan peranserta masyarakat setempat. Dengan melakukan kajian terhadap undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan pemanfaatan lahan damija dan melakukan analisa faktor-faktor yang mempengaruhi nilai dan potensi serta faktor-faktor yang mendorong masyarakat untuk memanfaatkan lahan damija JIUT dibuat konsep pemanfaatan ruang di lahan damija JIUT. Selanjutnya dengan melakukan analisa kemampuan dan peran serta masyarakat serta analisa kelembagaan dibuat suatu standar prosedur operasi pengembangan potensi lahan melalui pemberdayaan peran masyarakat. Pendekatan ini memberikan kesempatan kepada masyarakat meningkatkan ekonomi dengan mengelola dan memanfaatkan lahan damija JIUT melalui Lembaga Keuangan Masyarakat LKM dan Kelompok Pemantau Damija KPD. Melalui lembaga ini masyarakat berperan serta dalam memantau keamanan lahan damija yang menjadi tanggung jawabnya sehingga pendekatan ini dapat sebagai sarana pengamanan lahan damija JIUT yang akan mendukung operasi dan pemeliharaan jalan tol serta keamanan jalan dan pengguna jalan tol JIUT.


ABSTRACT

Jakarta Intra Urban Toll way JTUT or Harbor Road lies from Jembatan Tiga to Tanjung Priok. It is about 13 kilometers long and built with overlay construction. JIUT is an integral part of the city ring roads which is an important infrastructure to smoothen the distribution of goods and services and to overcome traffic jam in Jakarta. This toll way is constructed and managed by PT. Citra Marga Nusaphala Persada Tbk. A part of this toll way divides peoples settlements and is close to commercial and trade centres warehouses industrial and service area and a harbor. The land which is cleared or released for this toll way is about 65 Ha about 20 Ha is used for the construction of this toll way and the rest about 45 Ha is unoccupied land which constitutes the corridor of this toll way. Supervision and protection of the toll way corridor such as fencing and installment of notice board have been done. So far these attempts have not been able to protect the toll way corridor from illegal occupancy and attempts to overcome this problem have also been done such as forcing those who occupy the land to move and re-fencing. But it has not solved the problem as it is expected since it does not involve the local people. To protect the toll way corridor can be done by involving the local people. By studying the law acts and regulations concerning with the occupancy of the toll way corridor and analyzing the factors influencing the value and potential as well as other factors which cause people to occupy that land a space utilization concept in the toll way corridor can be made. And finally through the analysis of peoples involvement as well as analysis of organization standard operational procedure about the development of land potential can be made. This approach gives people chance to improve their economy through managing and utilizing the toll way corridor. Through Lembaga Keuangan Masyarakat LKM and Kelompok Pemantau Damija KPD people can participate in monitoring and be responsible for the security of the toll way corridor. Hence this approach can be used as a way to protect the toll way corridor since the people will support the operation and maintenance as well as the security of the toll way and its users.



KeywordsDaerah Milik Jalan Tol; Potensi dan Nilai Lahan; Peranserta Masyarakat; Standar Prosedur Operasi
 
Subject:  Perencanaan Kota
Contributor
  1. Ir. Sri Amiranti, M.S.
    Ir. Eko Budi Santoso, Lic.Rer.Reg.
Date Create: 21/12/2006
Type: Text
Format: Pdf ; 179 pages
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Master-3100003018397
Collection ID: 3100002016652
Call Number: 333.73 Mul p,


Source
Theses Architecture Engineering , RT 333.73 Mul p, 2002

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2002 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS




[ Download - Summary ]

ITS-Master-3100002016652-98.pdf




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 18.204.48.40
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2019 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan