EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Master Theses » Manajemen Teknologi Informasi-S2 MMT
Posted by anis at 03/01/2007 17:55:45  •  16521 Views


ANALISIS DAN DESAIN SISTEM INFORMASI PENGELOLAAN ANGGARAN BELANJA DI UNIVERSITAS SURABAYA

Analysis and Design of Budget Management System at University of Surabaya

Author :
PRIJAMBODO, BAMBANG 




ABSTRAK

Proses penyusunan anggaran belanja di Universitas Surabaya meliputi proses pembuatan alokasi kekuatan anggaran belanja pembuatan anggaran belanja penggunaan anggaran dan perubahan anggaran belanja. Kekuatan anggaran belanja dibuat berdasarkan perkiraan penerimaan universitas dan dibagi berdasarkan arahan manajemen universitas dan penggunaan anggaran belanja pada tahun anggaran sebelumnya. Berdasarkan alokasi yang ditentukan dilakukan pembuatan usulan yang kemudian disahkan menjadi anggaran belanja. Setelah tahun anggaran dimulai dapat dilakukan penggunaan atau realisasi anggaran belanja yang sudah ditentukan. Perubahan anggaran belanja dapat diusulkan sesuai dengan kondisi yang ada. Pada sistem saat ini terdapat permasalahan yang berhubungan dengan waktu proses pengiriman dokumen dan kemudahan pelacakan.. Selain itu ada keinginan dari pihak manajemen untuk mendapatkan kemudahan proses dan kebutuhan informasi anggaran tahun sebelumnya. Dalam tesis ini didesain sistem informasi yang digunakan untuk melakukan pengelolaan anggaran belanja. Pembuatan sistem ini didasarkan kepada kebutuhan untuk melakukan pengaturan dalam pembuatan pengesahan dan pengiriman dokumen. Pengembangan sistem baru dilakukan dengan menggunakan metoda aystem development life cycle khususnya tahap analisis sistem dan desain sistem. Dari tahap analisis diketahui kebutuhan dari pengguna sistem yaitu Pimpinan Universitas Wakil Rektor II Direktur Keuangan Direktorat Keuangan Pimpinan Sub-sistem dan Sub-sistem. Pengguna sistem memerlukan informasi dan fasilitas dari sistem baru. Desain sistem meliputi desain data desain proses dan desain antar-muka. Setelah proses analisis dan desain dilakukan analisis biaya-manfaat yang membandingkan biaya yang diperlukan untuk pembuatan dan operasionalisasi sistem baru dengan manfaat yang dapat diperoleh dari penggunaannya. Dari hasil analisis dan desain sistem didapatkan bahwa penggunaan sistem baru diharapkan akan dapat meningkatkan kecepatan proses. Peningkatan kecepatan ini akan memberikan manfaat berupa efisiensi waktu kerja dari pihak-pihak terkait dalam pengelolaan anggaran belanja. Selain itu sistem menyediakan fasilitas pelacakan yang dapat digunakan untuk mengetahui status pemrosesan suatu dokumen serta fasilitas untuk mengetahui penggunaan anggaran belanja pada tahun anggaran sebelumnya. Sedangkan dari analisis biaya-manfaat dapat disimpulkan bahwa dari aspek ekonomis sistem baru layak untuk diimplementasikan.


ABSTRACT

The process of budget preparation at University of Surabaya covers the process of allocating the budget strength budget making budget use and budget change. The budget strength is made based on the estimation of university incomes and distributed according to direction of the university management and the budget application in the previous fiscal year. Based on the predetermined allocation a proposal is made which is then validated to be the budget. Soon after the fiscal year begins the specified budgets can be used or realized. The change in budget can be proposed pursuant to the existing condition. At present there is a problem concerning with the processing time document delivery and tracking easiness. In this thesis an information system is designed to execute the budgeting management. The establishment of this system is based on need to carry out arrangement in the establishment validation and delivery of the documents. Development of the new system is conducted by using the method of life cycle development system especially at the stages of system analysis and system design. From the analytical stage the needs of the system users are known. System design includes data design process design and interface design. After the process of analysis and design is completed the cost-benefit analysis is executed in order to compare the costs required for the establishment and operationalization of the new system and the benefits or advantages obtainable from its application. The outputs from the system analysis and design indicate that application of a new system is expected to be able to increase the process speed. Such process speed will certainly give advantage in the form of efficiency in working time of all parties involved in budget management. In addition the system provides tracking facilities applicable to track down the processing status of a document and it also facilitates to know the budget use during the previous fiscal years. At the meantime from the cost-benefit analysis it can be concluded that from the economical aspect such new system is feasible to be implemented.



KeywordsAnggaran belanja ; pengiriman dokumen ; waktu proses ; kemudahan pelacakan.
 
Subject:  Manajemen Sistem Informasi
Contributor
  1. Prof. Ir. H Arif Djunaidy, M.Sc. PhD.
Date Create: 03/01/2007
Type: Text
Format: pdf ; 157 pages
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Master-3100006026104
Collection ID: 3100006026104
Call Number: 658.403 801 1


Source
Theses Technology Management RTMT 658.403 801 1 Pri a, 2005

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2005 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Summary ]

ITS-Master-3100006026104-590.pdf




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 34.204.176.189
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2019 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan