EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Master Theses » Manajemen Rekayasa Transportasi S2
Posted by dewi007 at 08/12/2009 16:32:44  •  3980 Views


ANALISA KECELAKAAN TRUK DI JALAN TOL SURABAYA - GEMPOL JAWA TIMUR

ASSESSMENT TO THE TRUCK ACCIDENT ANALYSIS ON SURABAYA GEMPOL TOLL ROAD EAST JAVA

Author :
Hartatik, Nurani ( 3104206007 )




ABSTRAK

Masih tingginya kejadian kecelakaan yang terjadi di jalan tol Surabaya Gempol terutama untuk truk yang mencapai hampir 46 dari seluruh kejadian kecelakaan yang ada. Cara yang paling efektif untuk mengurangi kecelakaan adalah dengan mengetahui penyebab terjadinya kecelakaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor penyebab kecelakaan truk di jalan tol Surabaya Gempol. Data yang dipakai adalah data sekunder berupa data laboran kecelakaan tahun 2002 2005 dari PT. Jasa Marga dan data primer berupa kuesioner mengenai kondisi pengemudi dan kendaraan truk pada saat berada di jalan tol Surabaya Gempol. Responden terdiri dari 378 pengemudi truk 100 pengemudi pernah terlibat kecelakaan di jalan tol dan 74 petugas patroli di jalan tol. Dari data sekunder diperoleh penyebab kecelakaan truk adalah pengemudi yang kurang antisipasi 55.28 ban pecah 55.70 dan adanya penyebrang jalan 68. Dengan pengujian secara serempak menggunakan analisa regresi linier didapat koefisien determinasi R-Sq keseluruhan 0.962 bisa dilihat bahwa variabel bebas yang terdiri dari pengemudi kendaraan dan lingkungan secara bersama-sama mempengaruhi variabel tidak bebas yaitu kecelakaan truk. Dari data primer diperoleh karakteristik pengemudi truk 42.33 berusia 36 45 tahun 71.16 berpendidikan SMP 74.04 memiliki SIM B lebih dari 10 tahun dan 73.54 lama mengemudikan truk lebih dari 10 tahun dan faktor penyebab kecelakaan. 61 dari pengemudi truk adalah berstatus pegawai borongan. Pengemudi yang lelah dan mengantuk adalah yang paling berpengaruh dalam kecelakaan truk 79.25. Pengemudi truk menyatakan bahwa mengantuk dapat memicu terjadinya kurang antisipasi. Pengemudi truk beristirahat setelah 5 6 jam mengemudi. Dengan uji chi-kuadrat menyatakan bahwa faktor-faktor yang mempengaruhi kecelakaan berhubungan erat dengan tipe tabrakan dan jumlah kendaraan yang terlibat. 70.75 dari pengemudi yang lelah dan mengantuk yang terlibat kecelakaan menyatakan bahwa kecelakaaan itu melibatkan dua kendaraan dengan tipe tabrakan depan belakang. Dari analisa data primer dan sekunder menunjukkan bahwa penyebab yang utama dari kecelakaan truk adalah pengemudi yang lelah dan mengantuk yang memicu terjadinya kurang antisipasi. Sebagian besar pengemudi adalah pegawai borongan hal ini yang mengakibatkan pengemudi untuk bekerja di luar batas untuk mendapatkan penghasilan lebih tanpa memperhatikan kondisi kesehatan mereka. Faktor penting lain yang dapat memicu terjadinya kecelakaan adalah kondisi truk dan pelanggaran tertib muatan. Cara yang paling efektif untuk mengurangi kecelakaan truk harus ditekankan kepada penegakan hukum adanya standar keselamatan dan jaminan keselamatan pengemudi truk dan sebaiknya juga dilakukan pendekatan kepada pengemudi truk dan pengusaha jasa angkutan karena kecelakaan terjadi tidak hanya disebabkan oleh satu faktor saja


ABSTRACT

The truck accident rate on Surabaya Gempol Toll Road was very high as it was 46 of the total accidents. The most effective way to reduce the road accident is to better understand the causative road accidents hence to prevent the occurrence of road accidents. The objective of this present research was to determine the truck accident influence factors on Surabaya Gempol Toll Road. The secondary data was the 2002 2005 accidents report data from PT. Jasa Marga. The primary data was mainly concerning the drivers performance and the trucks condition. The respondents were 378 truck drivers 100 of them had been involved in the accident and 74 the highway patrol officers. The less anticipation drivers 55.28 the broken tire 55.70 and the passing pedestrian jaywalker 68 are the most significant accident influence factors determining from the secondary data. The truck drivers the vehicles and the environment are the independent variables which all together significantly affected the number of accident as the dependent variable having the total determinant coefficient R-Sq of 0.962. The trucks drivers characteristics 42.33 were 36 -45 years old 71.16 were Secondary High School Graduates 74.04 had more than 10 years the B Driving License SIM B and 73.54 had more than 10 years driving truck and the most influencing truck accident factors were determined from the primary data. 61 of the truck drivers were on contract basis. The sleepy and tired drivers were the most influencing truck accident factors 79.25. As sleepy may triggered the lack of anticipation. The drivers take a rest after 5 -6 hours of driving. The Chi-square test shows that the accident influence factors are strongly related to the type of collision and the number of vehicles involved in the collision. 70.75 of the sleepy and tired drivers in the accident stated that the accident were at least two back - head collisions. The data analysis from both the primary and the secondary data shows that the main causative truck accidents is the tired and sleepy truck drivers leading to the lack of anticipation. Most of the drivers are on a contract basis this fact triggered them to work overtime in order to get more money without paying any attention to their health condition. Other important factors which may trigger the accident are the trucks condition and overloading. The most effective way to reduce the accident should be emphasized on the law enforcement of trucks driving regulation driving safety standard and truck drivers insurance as well as an approach to the truck drivers and the freight loading company since accidents are rarely caused because of one single factor.



KeywordsJalan tol Surabaya – Gempol ; Kecelakaan ; Truk ; Penyebab Kecelakaan
 
Subject:  Kecelakaan lalu lintas
Contributor
  1. Dr. Ir. Ria Asih Aryani Soemitro, M.Eng
Date Create: 08/12/2009
Type: Text
Format: pdf.
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Master-3100006026645
Collection ID: 3100006026645
Call Number: RTS 363.126 9 Har a


Source
Master Theses of Civil Engineering, RTS 363.126 9 Har a, 2006

Coverage
ITS Community only

Rights
Copyright @2006 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Summary ]

ITS-Master-3100006026645-5866.pdf




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.81.242.53
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2016 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan