EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Master Theses » Bidang Pembangunan - Arsitektur - S2
Posted by eny at 07/01/2010 16:41:39  •  4170 Views


PENERAPAN MODEL STRATEGIC PLACE TRIANGLE UNTUK PENGEMBANGAN WISATA BAHARI DI KEPULAUAN SAPEKEN

THE APPLICATION OF STRATEGIC PLACE TRIANGLE TO DEVELOP MARINE TOURISM IN SAPEKEN ARCHIPELAGO

Author :
SULASTRI, ENDANG 




ABSTRAK

Pemberlakuan UU.Nomor 22 Tahun 1999 yang direvisi menjadi UU 32 Tahun 2005 tentang Pemerintahan Daerah dan UU. Nomor 25 Tahun 1999 tentang Perimbangan Keuangan antara Pemerintah Pusat dan Daerah menyebabkan pergeseran pola manajemen pemerintahan dari sentralistik-eksploitatif ke desentralistik-partisipatif. Perubahan terse- but memaksa berbagai pemerintah daerah di Indonesia untuk mulai meninjau ulang pendekatan dan cara pandang mereka dalam mengelola daerah. Sudah saatnya daerah membangun keunggulan bersaing daerah yaitu dengan memasarkan potensi yang ada di wilayahnya sebagai upaya untuk meningkatkan produktivitas yang pada gilirannya akan menaikkan kualitas dan standar hidup masyarakat dalam jangka panjang dengan menarik sumber daya terbaik baik dari dalam maupun luar daerah sebagai landasan untuk memacu produktivitasnya. Dalam penelitian ini digunakan metode penelitian preskriptif dan model Strategic Place Triangle SPT yang merupakan grand design dari strategi memasarkan daerah yang meliputi strategi segmentasi targeting positioning taktik diferensiasimarketing mix selling dan value merek servis proses akan didapat tiga elemen pokok yaitu Positioning-Diferentiation-Brand PDB yang dikenal dengan segitiga PDB. Dengan menggunakan model Strategic Place Triangle diasumsikan bahwa pesaing utama Wisata Bahari Kepulauan Sapeken adalah Wisata Bahari Bunaken di Sulawesi Utara dan Wisata Bahari di KepulauanSeribu. Agar dapat menarik pelanggan daerah yaitu trader tourist investor talent developer organizer TTI-TDO dalam jumlah banyak maka segmen yang dipilih untuk pelanggan individu adalah wisatawan nusantara dan wisatawan mancanegara dengan tingkat ekonomi menengah ke atas. Untuk pelanggan bisnis yang dipilih adalah segmen psikografis karena segmen ini memiliki alasan yang jelas dalam memilih lokasi investasi. Target yang ingin dibidik adalah kelompok umur antara 25- 54 tahun dan yang punya hobi diving surfing dan snorkeling. Positioning yang dianggap tepat adalah Bali dengan tetap berpegang teguh pada nilai-nilai dan budaya Islam. Diferensiasi obyek wisata di kepulauan Sapeken antara lain berupa gugusan pulau yang dipisahkan oleh lautterumbu karangtaman laut dan sosial budaya Bajo. Dengan didukung promosi yang tepat diharapkan wisata ini mampu bersaing dengan wisata lain dan dapat menarik wisatawan dari Bali yang merupakan icon pariwisata dunia ke Kepulauan ini. Untuk lebih memperkokoh image Wisata Bahari Kepulauan Sapeken maka brand yang dipilih adalah Eksotisme Kepulauan Sapeken Dengan Sejuta Pesona


ABSTRACT

The act of UU Number 22 Years 1999 that revised into UU 32 Years 2005 about Regional Government and UU Number 25 Years 1999 about Financial Balance between Central and Regional Government causes the shifting of government management pattern from centralization-exploitative into decentralization-participation. This shifting forces much regional government in Indonesia to see again their approach and point of view in managing their regional. At present regional shall build their superiority by marketing its existence potency in order to increase productivity so that it will increase in the long term the quality and the standard of living of their community by attracting the best resources either from inside or outside regional as a pace to trigger its productivity. This research uses prescriptive and Strategic Place Triangle SPT methods. Those methods are the grand design of strategy to market regional that covers a strategy segmentation targeting positioning tactic differentiation marketing mix selling and value brandname service process. Of this grand design it will be gained three main elements that is Positioning-Differentiation-Brand PDB. These three main elements also called PDB Triangle. By using Strategic Place Triangle model it is assumed that the main rival of Marine Tourism in Sapeken Archipelago is Bunaken Marine Tourism in North Sulawesi and Seribu Archipelago. To attract customers trader tourist investor talent developer organizer TTI-TDO in large number the chose segment for individual customer is domestic and foreign tourists that come from middle-up class. While for business customers are from psychography segment. It is because this segment has a clear reason in choosing investment location. The target is age groups between 25-54 years old and has diving surfing and snorkling. The exact positioning is an integrated Marine Tourism and contains Islamic values. The differentiation in Sapeken Archipelago is islands areas that separated by sea coral Sea Park and Bajos social-cultural. By accurate promotion it is expected that this tourism able to compete with other tourism and it can attract tourists from Bali the icon tourism in Indonesia into Sapeken Archipelago. To strength the image of Sapeken Archipelago Marine Tourism the brand that chosen is Sapeken Archipelago Exoticism with Million Charm.



KeywordsModel strategic place triangle ; Metode preskriptif ; PDB ; Wisata bahari
 
Subject:  Industri pariwisata ; Pariwisata--Kepulauan Sapeken
Contributor
  1. Ir. Daniel M. Rosyid, PhD.
    Ir. Sritomo W. Soebroto, M.Sc.
Date Create: 07/01/2010
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Master-3100006026795
Collection ID: 3100006026795
Call Number: RTA 790.18 Sul p


Source
Master Theses, Architecture, RTA 790.18 Sul p, 2006

Coverage
ITS Community Only

Rights
Copyright @2006 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library.




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Master-7168-3204206018-kesimpulan.pdf - 14 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.162.166.214
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2017 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan