EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Master Theses » Bidang Pembangunan - Arsitektur - S2
Posted by aprill@is.its.ac.id at 19/12/2013 11:23:41  •  1462 Views


PENDEKATAN SYSTEM DYNAMICS DALAM UPAYA PENGENDALIAN KETIMPANGAN SPASIAL PEMBANGUNAN DI KABUPATEN PROBOLINGGO

SYSTEM DYNAMICS APPROACH IN THE EFFORTS OF CONTROLLING THE DEVELOPMENTOF SPATIAL INEQUALITY IN PROBOLINGGO REGENCY

Author :
DARMA, SOMAN WISNU  ( 3207206003 )




ABSTRAK

Implementasi program pembangunan yang terdeferensiasi pada masing-masing sektor pembangunan dan kecamatan tidak tertutup kemungkinan terjadinya ketimpangan spasial pembangunan. Ketimpangan spasial adalah keseluruhan dimensi ketimpangan dalam bidang ekonomi dan sosial antar unit geografi dalam suatu wilayah.Ukuran ketimpangan spasial dapat ditunjukkan oleh nilai Theil Indeks dari masing-masing indikator pembangunan yang sudah terdekomposisi menjadi Theil Indeks Antar Kecamatan. Peningkatan nilai Theil Indeks antar kecamatan selama tahun 2005-2008 menunjukkan bahwa pembangunan yang telah dilakukan di Kabupaten Probolinggo memberikan ekses peningkatan ketimpangan spasial. Penetapan strategi pembangunan yang dilakukan diharapkan dapat mengendalikan ketimpangan spasial sehingga marjinalisasi suatu kecamatan tidak terjadi. Tujuan penelitian ini pemodelan upaya pengendalian ketimpangan spasial dan menetapkan alternatif kebijakan yang dapat dilakukan. Penelitian dalam studi ini mengamati perkembangan ketimpangan dari waktu ke waktu selama 10 tahun ke depan. Masalah ketimpangan spasial ini didekati dengan pendekatan system dynamics. Metode ini menekankan pada fenomena atau perilaku yang mencerminkan dunia nyata dalam model simulasi. Hasil yang ditemukan dalam penelitian ini adalah skenario pengendalian ketimpangan spasial dapat dilakukan dengan menerapkan kebijakan peningkatan rasio desakelurahan dengan status jalan dari dan ke desa dengan permukaan terluas aspal dan peningkatan modal sosial melalui peningkatan jumlah desa yang ormasnya berstatus aktif. Nilai Theil Indeks menunjukkan penurunan dari tahun ke tahun dalam kurun waktu 10 tahun dari 0208 di tahun 2009 menjadi 0153 di tahun 2019. Pola serupa diikuti pula dengan nilai Theil Indeks antar kecamatan dari 0027 di tahun 2009 menjadi 0019 di tahun 2019. Rasio desa dengan jalan dari dan ke desa terluas berkualitas aspal dengan nilai dibawah 80 persen rawan meningkatkan ketimpangan spasial jumlah fasilitas pendidikan dan kesehatan memadai malah cenderung berlebih sehingga akses penduduk kepada kedua fasilitas tersebut mengalami kemudahan. Dalam 10 tahun ke depan jalan cukup untuk mengendalikan ketimpangan spasial dengan tetap menjaga jalan dari dan ke desa terluas berkualitas aspal. Faktor kelembagaan perlu ditingkatkan dengan pemberdayaan dan memberikan kemudahan pada akses ekonomi sehingga akan memperbanyak kegiatan dan akan meningkatkan modal sosial.


ABSTRACT

The implementation of development programs that undifferentiated in each sub-sector development and sub district possibly make the spatial inequality of the development. Spatial inequality is a whole dimension of inequality in economic and social geography between units within a region. The measurement of spatial inequality can be shown by the Theil index value of each indicator development is decomposed into sub Inter Theil Index. The increasing of inter-district Theil index value during 2005-2008 showed that the development has been done in Probolinggo provide excess increase spatial inequality. Determination of development strategies undertaken are expected to control the spatial inequality it didnt lead to marginalization of the regency. The purpose of this research is for controlling the spatial inequality and establishing alternatives policy that can be done. The research in this study is to observe the development of a dynamic research gaps from time to time over the next 10 years. The problem of spatial inequality is approached with a system dynamics approach. This method emphasizes the phenomenon or behavior that reflects the real world in a simulation model. Result found in this study are controlling scenario the spatial inequality is be done by applying a policy of increasing the ratio of ruralurban status of the road into the village with the largest asphalt surface and increasing social capital through increasing the number of villages that its mass active status. Theil index values indicate a decrease from year to year within a period of 10 years from 0.208 in 2009 to 0.153 in 2019. A similar pattern followed by the value of inter-district Theil index of 0.027 in 2009 to 0.019 in 2019. The ratio of villages with roads and villages to the largest quality asphalt with a value below 80 percent is prone to improve spatial inequality the number of adequate and accessible education and health facilities. In the next 10 years adequate road condition with asphalt quality is controlling the spatial inequality in order to keep the road access from village to the other. Institutional factors need to be improved providing the empowerment and wider economic access so it increase the his activity and will increase social capital.



KeywordsKetimpangan Spasial Pembangunan; Modal Sosial; Pengendalian; System Dynamics; Theil Indeks
 
Subject:  Ekonomi infrastruktur
Contributor
  1. Ir. ISPURWONO SUMARNO, M.Arch,Ph.D
  2. Prof. Ir. DANIEL M ROSYID,Ph.D
Date Create: 24/07/2013
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Master-32003130000283
Collection ID: 32003130000283
Call Number: RTA 363.6 Dar p


Source
Master Thesis of Architecture, RTA 363.6 Dar p, 2013

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2013 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Master-28451-3207206003-Abstract_id.pdf - 206 KB
  2.  ITS-Master-28451-3207206003-Abstract_en.pdf - 205 KB
  3.  ITS-Master-28451-3207206003-Conclusion.pdf - 187 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.225.57.120
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2017 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan