EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » Teknik Mesin
Posted by tondoindra@gmail.com at 06/04/2016 10:06:23  •  1520 Views


COMPARATIVE PERFORMANCE ANALYSIS OF VARIO 125 PGM FI WITH VARIO 110 FI BY USING CVT AUTOMATIC TRANSMISSION

Author :
PRASETYO, NANDA TITO ( 2110100054 )




ABSTRAK

Sistem Transmisi pada Vario 125 PGM-FI merupakan sistem transmisi otomatis. Sistem transmisi otomatis tersusun dari sistem belt and pulley dan final drive. Pada kendaraan vario keluaran sebelumnya juga sama-sama menggunakan sistem transmisi otomatis. Salah satu keluaran sebelumnya dari vario adalah New Vario 110. Keduanya sama sama menggunakan sistem transmisi otomatis yang menggunakan CVT. Keduanya juga memiliki tipe mesin yang sama meskipun dengan kapasitas silinder yang berbeda. Perlu dilakukan analisa untuk membandingkan performa dari Vario 125 PGM-FI dengan kendaraan keluar sebelumnya yakni New Vario 110. Dari situ bisa dilihat apakah ada pengaruh dari sistem transmisinya terhadap performa kendaraan. Parameter pembanding dari kedua kendaraan mengacu pada tiga hal yaitu gaya dorong sudut tanjakan dan percepatan kendaraan. Untuk mendapatkan gaya dorong masing-masing kendaraan akan dilakukan dynotest langsung pada roda dengan output berupa torsi roda sebagai fungsi putaran roda. Dari data ini akan dikonversi menjadi gaya dorong sebagai fungsi kecepatan kendaraan atau kecepatan linier roda. Sudut tanjakan didapatkan dari progression geometri dengan input gaya dorong dan gaya hambat sebagai parameter batas dari grafik. Grafik gaya hambat paling besar yang memotong gaya dorong pada titik paling atas grafik merupakan cerminan tanjakan maksimal. Dari tanjakan maksimal ini bisa dilihat besarnya sudut tanjakan yang bisa dilalui masing-masing kendaraan. Percepatan masing masing kendaraan didapat dari dynotest pada roda kendaraan. Alat uji diset agar muncul output berupa waktu tiap perubahan kecepatan. Interval kecepatan yang diberikan sebesar 10 kmjam. Dari waktu dan perubahan ini bisa didapat nilai percepatan melalui rumus GLBB. Adapun hasil yang didapat gaya dorong Vario 125 PGM FI memiliki karakteristik yang lebih bagus dari Vario 110 FI dimana besarnya gaya dorong mampu dipertahankan pada nilai yang tinggi sampai kecepatan 45 kmjam. Sudut tanjakan yang mampu dilalui Vario 125 PGM FI adalah sebesar 28.5 derajat ini sedikit lebih besar dari sudut tanjakan yang bisa dilalui Vario 110 FI yang memiliki besar sudut 26 derajat. Besarnya percepatan Vario 125 PGM FI memiliki karakteristik yang lebih baik daripada Vario 110 FI dimana percepatan Vario 125 memiliki nilai yang lebih besar di awal kecepatan dan mampu dipertahankan sampai pada kecepatan yang lebih tinggi dari Vario 110 FI. Dari perbandingan ini dapat dilihat bahwa transmisi otomatis yang ada pada Vario 125 PGM FI lebih efektif dari transmisi otomatis Vario 110 FI.


ABSTRACT

Transmission System at 125 Vario PGM-FI system is an automatic transmission. Automatic transmission system is composed of a belt and pulley system and final drive. In the previous output vario vehicles also use the same automatic transmission system. One of the previous output of the vario is New Vario 110. Both are using the same system that uses a CVT automatic transmission. Both also have the same type of engine albeit with different cylinder capacities. Need to do analysis to compare the performance of the 125 Vario PGM-FI with the vehicle out before the New Vario 110. From there it can be seen whether there is an influence of the transmission system on vehicle performance. Parameter comparison of the two vehicles refer to three things the thrust angle of inclination and acceleration of the vehicle. To get the thrust of each vehicle will be dynotest directly on the output of the torque wheel wheels as a function of rotation of the wheel. From this data will be converted into thrust force as a function of vehicle speed or linear wheel velocity. Incline angle is obtained from geometric progression with input thrust and drag the boundary parameters of the graph. Graph biggest drag cutting thrust at the top point of the graph is a reflection maximum incline. From this maximum incline angle of inclination can be seen that the magnitude of each drivable vehicle. Acceleration of each vehicle obtained from dynotest on vehicle wheels. Test equipment output is set to appear each time a change of pace. Given interval velocity of 10 km hour. Of time and these changes can be obtained through the formula uniformly accelerated motion acceleration value. The results obtained thrust Vario 125 PGM FI has better characteristics than the Vario 110 FI where the magnitude of the thrust can be maintained at high values up to speeds of 45 km hour. The angle of inclination is able to pass Vario 125 PGM FI is equal to 28.5 degrees is slightly larger than the angle of inclination can be passed Vario 110 FI that has a large angle of 26 degrees. The magnitude of the acceleration of the Vario 125 PGM FI has better characteristics than the Vario 110 Vario 125 FI where the acceleration has a greater value on the early pace and was able to be maintained at a higher speed than the Vario 110 FI. From this comparison it can be seen that the automatic transmission available on the Vario 125 PGM FI is more effective than automatic transmission Vario 110 FI.



KeywordsRolling resistance, drag force, grade, Transmisi Otomatis, Ratio Pulley.
 
Subject:  Transmisi; Sepeda Motor
Contributor
  1. Prof. Ir. I Nyoman Sutantra, Msc., PhD
Date Create: 06/04/2016
Type: Text
Format: PDF
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-21001150008471
Collection ID: 21001150008471
Call Number: RSM 629.244 Pra a


Source
Undergraduate Theses Of Mechanical Engineering RSM 629.244 Pra a, 2016

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2016 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-41007-2110100054-abstract_id.pdf - 182 KB
  2.  ITS-Undergraduate-41007-2110100054-abstract_en.pdf - 195 KB
  3.  ITS-Undergraduate-41007-2110100054-conclusion.pdf - 200 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 10.199.6.2
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2021 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan