EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » Teknik Industri
Posted by astutiknq@its.ac.id at 24/05/2010 16:43:41  •  3501 Views


ANALISA PENERAPAN ISO 90012000 DALAM MENDORONG CONTINUAL IMPROVEMENT PADA INDUSTRI JASA STUDI KASUS PT TELKOM KANDATEL SURABAYA TIMUR

Author :
DAMAYANTI, YUSITA  ( 2597100042 )




ABSTRAK

PT Telkom Kandatel Surabaya Timur sebagai salah satu penyedia jasa telekomunikasi di Indonesia dituntut untuk membenahi kinerjanya sehingga mampu bersaing dengan industri-industri yang sejenisnya disamping juga adanya tuntutan dari pihak konsumen untuk mendapatkan kualitas untuk produk maupun pelayanan yang terbaik. Salah satu cara yang ditempuh PT Telkom adalah dengan mendapatkan ISO 90012000 yang merupakan slandar internasional tentang Sistem Manajemen Mutu. Sertifikasi ISO ini diberikan kepada perusahaan yang telah memenuhi persyaratan-persyaratan manajemen mutu yang telah ditetapkan dimana keberadaan ISO bagi sebuah perusahaan sebagai bukti bahwa perusahaan tersebut telah melaksanakan proses produksi barangjasa sesuai dengan persyaratan yang telah ditetapkan sekaligus menjadi jaminan bahwa perusahaan tersebut tergolong sebagai perusahaan dengan kategori quality assured company. Tetapi perusahaan yang telah menerima ISO tidak berarti akan selalu memiki tingkat keefektivan yang selalu sama. Oleh karena itu perusahaan akan selalu dikontrol apakah masih layak mendapatkan sertifikasi tersebut atau tidak sehingga perlu untuk mengetahui sejauh mana tingkat keefektivan penerapan standarisasi ISO 9001 2000 pada PT Telkom Kandatel Surabaya Timur dalam upaya untuk melakukan perbaikan yang berkesinambungan yang merupakan prasyarat dati sertifikasi tersebut. Dan hasil penelitian berdasarkan kuisioner yang diberikan kepada karyawan Kandatel SBTdan auditor internal wawancara dan didukung dengan data-data sekunder yang ada didapatkan basil bahwa secara umum tingkat implementasi ISO 90012000 dengan berdasarkan pada 5 elemen-elemen utama ISO 90012000 yaitu sistem manajemen mutu tanggung jawab manajemen manajemen sumber daya realisasi produk dan pengukuran analisa serta perbaikan cukup efektif tetapi terdapat beberapa sub elemen yang tingkat keefektifannya kurang optimal dan setelah membandingkan dengan hasil pembobotan dengan metode entropi untuk kuisoner penentuan derajat kepentingan eiemen ternyata sub etemen fokus kepada pelanggan termasuk dalam sub elemen yang memiliki kontribusi paling besar terhadap keberhasilan sistem manajemen mutu perusahan tetapi memiliki tingkat efektivitas penerapan yang kurang optimal sehingga harus menjadi area potensial untuk improvement tetapi sub elemen yang lain juga perIu memerlukan tindakan perbaikan dalam menjaga konsistensi proses perbaikan terus-menerus yang menjadi salah satu syarat dapat dipertahankannya sertifikasi ISO 90012000 ini. Oleh karena itu diusulkan beberapa alternatif perbaikan yang diharapkan dapat membantu pihak perusahaan sebagai tindakan perbaikan dan pencegahan selanjutnya berdasarkan analisa tingkat efektivitas elemen analisa derajat kepentingan elemen dan analisa SWOT.


ABSTRACT

PT. Telkom Kandatel East Surabaya become the one of the company which provide telecomunication service in Indonesia has been prosecuted to improve its performance so that the company can compete with the other company in that sector in addition to meet the demand of the customer and to obtain the best quality from the product or service. One of the method that PT. Telkom use is to apply ISO 9001 2000 the international standard speak about Quality Management System. ISO Certification is given to the company which had been fulfill the permanently quality management prerequirement. ISO for company represents a proof that this company had been implemented production or service process the requisite appropriately and all at once go through with the guarantee that this company grouped with the category of a quality assured company. Company which had been received ISO doesnt mean constantly have the same efectivity level. Because of that condition the company will always controlled is it suitable to get the certification or it is not. With the result that need to know how far is the effectivity level application ISO 9001 2000 at PT. Telkom Kandatel East Surabaya within efforts to improve continually as pfrerequisite ofthe certification. Research report based from quisioner wich had been spreaded to Kandatael SBT employees and internal auditors also from interview and supported by secondary data illustrated implementation level of ISO 9001 2000 generally base from 5 prime element of ISO 9001 2000 that is quality management system management responsible human resource management product realization and measurement analysis along with improvement efectively However there is several sub element that the efectivity level is not quite optimal and after we take consideration with the result of weighted using entropi method for determining quisioner about level of inportance element explained that sub element focus at customer belonging to sub element wich had the largest contribution towards the success of the company quality management system but has efectivity level less than optimal so that should be potential area for improvement. Although the other sub element needed one condition to preserve this ISO 9001 2000 certification. For the reason that suggested various improvement altematif that expected able to facilitate company as improvement action and furthemore prevention base from efectivity level analysis importance element level analysis and SWOT analysis.



KeywordsContinual improvement; Entropi; ISO 9001: 2000; Total Quality Management
 
Subject:  Kontrol kualitas
Contributor
  1. Ir. Mokh. Suef, MSc (Eng)
  2. Ir. Janti Gunawan M. Eng. Sc.
Date Create: 24/05/2010
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-3100004019757
Collection ID: 3100004019757
Call Number: RSI 658.562 Dam a


Source
Undergraduate Thesis, Industrial Engineering, RSI 658.562 Dam a, 2002

Coverage
ITS Community Only

Rights
Copyright @2002 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-10183-2597100042-Abstract_id.pdf - 94 KB
  2.  ITS-Undergraduate-10183-2597100042-Abstract_en.pdf - 78 KB
  3.  ITS-Undergraduate-10183-2597100042-Conclusion.pdf - 280 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 10.199.6.2
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2021 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan