EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » Teknik Industri - Ekstensi
Posted by dee@its.ac.id at 05/07/2010 10:56:56  •  3016 Views


PERANCANGAN SISTEM PENGUKURAN KINERJA DENGAN MENGGUNAKAN METODE BALANCED SCORECARD STUDI KASUS UNIT DOC PT. TELKOM DIVRE 5 JAWA TIMUR

Author :
KUMALA, ENDDA ( 2599109026 )




ABSTRAK

Bisnis telekomunikasi saat ini mengarah kepada kompetisi yang timbul sebagai dampak dari kemajuan teknologi deregulasi dan pembahan kebutuhan pasar sehingga lingkungan bisnis masa depan akan sangat kompetitif dalam meraih pangsa pasar. Kebijakan duopoli pada sektor telekomunikasi dalam negeri menuntut manajemen PT Telkom untuk bersikap kritis terhadap faktor-faktor yang bersifat sensitif seperti customer satisfaction maupun customer loyality. Misi yang ingin dicapai PT. Telkom yaitu Menjadi Dominan InfoCom Player di kawasan Regional. Untuk mewujudkan visinya tersebut diperlukan strategi perencanaan yang matang oleh karena itu dibutuhkan pengukuran kinerja perusahaan yang efektif. Sistem Pengukuran Kinerja sangat diperlukan oleh perusahaan. Saat ini dengan lingknngan bisnis yang bersifat dinamis sistem pengukuran kinerja tradisional yang hanya menggunakan ukuran finansial tidak memberikan informasi yang akurat dan relevan karena tidak berhubungan langsung dengan penetapan strategi perusahaan sehingga target dan tujuan perusahaan tidak dapat dicapai. Studi ini akan berfokus pada pengukuran kinerja untuk suatu unit dalam jajaran PT. Telkom yaitu Unit Delivery Order Controlling DOC dengan menggunakan pendekatan Balanced Scorecard. Langkah awal yang dilakukan adalah mengidentifikasi tujuan-tujuan strategis perusahaan untuk setiap perspektif kenangan pelanggan proses bisnis internal dan pembelajaran dan pertumbuhan. Selanjutuya setelah tujuan strategis pada masing-masing perspektif diketahui maka akan dilakukan identifikasi ukuran performansi apa saja yang diperlukan oleh perusahaan untuk setiap perspektif atau yang lebih dikenal dengan nama KPI Key Performance lndikator. Dan ukuran-ukuran performansi yang diidentifikasi tersebut maka dibuat suatu rancangan sistem pengukuran kinerja dalam bentuk hierarki untuk memepermudah visualisasi posisi suatu KPI terhadap KPI yang lain dalam sistem performansi perusahaan secara menyeluruh. Hasilnya yaitu berupa rancangan awal sistem pengukuran kinerja perusahaan untuk kemudian dilakukan validasi terhadap rancangan tersebut untuk memastikan apakah indikator yang ada sudah sesuai dengan kebutuhan perusahaan. Berdasarkan hasil rancangan sistem pengukuran kinerja didapatkan 21 KPI dimana 5 KPI dari perspektif keuangan 2 KPI dari perspektif pelanggan 9 KPI dari perspektif proses bisnis internal dan 5 KPI dad perspektif pembelajaran dan pertumbuhan. Dari hasil ujicoba pengnkuran kinerja diperoleh indeks pencapaian kinerja DOC sebesar 5.09. Untuk itu diharapkan perusaahaan dapat mengevaluasi dan merencanakan tindakan perbaikan terutama untnk KPI yang mendapatkan warna merah dalam perolehan skornya.


ABSTRACT

These days telecommunication business turns into a competition as a consequence of technology improvements deregulations and conversions of market demand therefore the business in the future will be very competitive in obtaining market segments. Duopoly regulation in telecommunication within the country called for PT. Telkom managements to be cautious at sensitive factors such as customer satisfaction and customer loyalty. The mission of PT Telkom is to be the dominant infocom player in the region To achieve the vision a well-organized planning strategy is needed therefore an effective company performance evaluation is required. A performance evaluation system is very important fbr a company. Nowadays in a dynamic business condition a traditional system of performance evaluation that only uses financial indicators does not provide accurate and relevant information because it does not directly associated with determination of company strategies. As a consequence objectives and goals of the company cannot be achieved This study will be jocused on performance evaluation of a unit in PT. Telkom Delivery Order Controlling Unit DOC using balanced scorecard approach The first pass is to identifY strategic goals of the company in these perspectives finance customer internal business processes and learning and growing After the strategiC goals of each perspective are recognized performance indicators needed by the company for each perspective known as Key Performance Indicator KPI is identified. Based on the identified performance indicators a design of performance evaluation system in hierarchy format is developed to facilitate visualization of the position of a KPI to another in the company performance system as a whole. The result is a preliminary design of a company performance evaluation system that has to be validated to make sure that the available indicators meet the companys need The designed performance evaluation includes 21 KPIs 5 of finance perspective 2 KPls of customer 9 KPIs internal business processes and 5 KPIs of learning and growing perspective. of performance evaluation gives an index of performance accomplishment 5.09. It is recommended that the company evaluates and plans improvements especially in KPls that get red scores.



KeywordsBalanced Scorecard ; KPI ; Perspektif ; Skor
 
Subject:  Pengukuran kinerja
Contributor
  1. Ir.HARI SUPRIYANTO,MSIE
Date Create: 05/07/2010
Type: Text
Format: pdf.
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-3100004020375
Collection ID: 3100004020375
Call Number: RSI 658.312 5 Kum p


Source
Undergraduate Thesis, Industrial Engineering, RSI 658.312 5 Kum p, 2004

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2004 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-11904-2599109026-Abstract_id.pdf - 101 KB
  2.  ITS-Undergraduate-11904-2599109026-Abstract_en.pdf - 85 KB
  3.  ITS-Undergraduate-11904-2599109026-Conclusion.pdf - 280 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.196.47.128
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2017 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan