EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » Teknologi Informasi - D4
Posted by dunia_zone@ymail.com at 23/06/2010 12:43:16  •  2443 Views


KENDALI GAME TETRIS MENGGUNAKAN GERAKAN TANGAN

CONTROLLING GAME TETRIS USING HAND DETECTION

Author :
ARDIANSYAH, RIZCKY  ( 7405040048 )




ABSTRAK

Game Tetris merupakan salah satu game lama yang masih exist sampai sekarang. Game ini pertama kali muncul dalam mesin GameWatch yang masih mengandalkan tampilan hitam putih kemudian muncul kembali dalam mesin Nintendo yang sudah mengandalkan tampilan grafis yang lebih bagus yakni dengan adanya perbedaan warna untuk setiap objek. Seperti kita ketahui bahwa game Tetris ini menggunakan joystick atau keyboard untuk dapat memainkannya. Namun pada proyek akhir ini penulis menawarkan metode baru yakni dengan menggunakan gerakan tangan sebagai kendali-nya dan tentunya kita tidak memerlukan keberadaaan keyboard atau joystick sebagai pengendalinya. Tujuan dari pembuatan proyek akhir ini adalah membuat suatu aplikasi yang memudahkan user untuk memainkan game Tetris tanpa bantuan joystick atau keyboard tetapi menggunakan gerakan tangannya sendiri. Untuk menyelesaikan proyek akhir ini kami menggunakan kamera sebagai alat bantu untuk menangkap gerakan tangan pemain. Selanjutnya gambar tersebut akan diproses untuk mendeteksi warna kulit dengan menggunakan metode peer model. Sedangkan untuk mendeteksi tangan user penulis menggunakan metode HaarClassifier yang sebelumnya dilakukan training terlebih dahulu. Setelah mendapatkan obyek yang dimaksud tangan langkah selanjutnya adalah melakukan segmentasi window yang akan menentukan gerakan pada game tetris. Semua proses tersebut kami lakukan di pemograman CC dan library OpenCV. Metode lain yang mungkin dipakai adalah motion detection contour matching. Hasil percobaan menunjukkan bahwa skin detection dengan menggunakan metode peer berhasil diimplementasikan jika terdapat cahaya yang cukup. Jika digabungkan dengan hand detection terdapat beberapa error yang terjadi terutama jika bagian tangan yang dideteksi adalah kepalan tangan. Jika kepalan tangan yang akan dideteksi oleh system maka hasil akan optimal jika tidak digabungkan dengan skin detection


ABSTRACT

Tetris game is one game that still exists today. This game appeared in GameWatch engine that is still on the look of black and white and appear again in the machine of Nintendo is relying on a more graphical look good that is with the difference in color for each object. As we know that this game Tetris using joystick or keyboard to be able to play it. But on this final project the author offers a new method of using the hand movement as its control and of course we do not need a keyboard or joystick as a controller. The goal of making the end of this project is to create an application that allows user to play Tetris Game without a joystick or keyboard support but use theirs own hand movements. To complete this final project we use the camera as a tool to capture the movement of players. Then the image will be processed to detect the colot of the skin by using the method of peer model. Meanwhile to detect the hand of the user the author using the previous method HaarClassifier conducted training first. After getting the object the hands the next step is to do segmentation window that will determine the movement in the Tetris Game. All the process we do in CC programming and OpenCV libraries.Other methods that may be used are motion detection contour matching. The experiment results show that the skin detection method using peer successfully implemented if there is enough light. If combined with hand detection there are some errors that occur especially if the hand is mitt. If the mitt will be detected by system then the results will be optimal if it is not combined with skin detection.



Keywordsskin detection; HaarClassifier; OpenCV; Tetris
 
Subject:  Teori permainan - program komputer
Contributor
  1. Nana Ramadijanti, S.Kom, M.Kom
  2. Fernando Ardilla, S.ST
Date Create: 23/06/2010
Type: Text
Format: pdf.
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-3100009036851
Collection ID: 3100009036851
Call Number: RSEP 793.932 Ard k


Source
Undergraduate thesis,Informatics, RSEP 793.932 Ard k , 2010

Rights
Copyright @2010 by ITS Library. This publication is protected by copyright and permission should be obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a retrievel system, or transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or likewise. For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Summary ]

ITS-Undergraduate-3100009036851-11648.pdf




 Similar Document...

     No similar subject found !


! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 18.215.33.158
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2020 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan