EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » Teknik Industri
Posted by setiawan04@its.ac.id at 04/06/2010 16:15:48  •  2436 Views


ANALISIS DAMPAK RENCANA PEMBANGUNAN BUSWAY TERHADAP KEMACETAN LALU LINTAS PADA JALUR UTARA SELATAN DENGAN PENDEKATAN SISTEM DINAMIK

THE IMPACT ANALYSIS OF BUSWAY BUILDING PLAN TO THE TRAFFIC JAM OF NORTH SOUTH LANE WITH SYSTEM DYNAMICS APPROACH

Author :
FITRIANA, IRNA ( 2505100073 )




ABSTRAK

Surabaya merupakan salah satu kota besar yang ada di Indonesia yang memiliki penduduk yang padat. Banyak aktivitas kehidupan yang terjadi di Surabaya karena kepadatan ini. Oleh karena aktivitas kehidupan setiap harinya selalu meningkat maka memiliki dampak terhadap perkembangan transportasi sebagai sarana yang digunakan untuk melakukan aktivitas tersebut. Dan akibatnya adalah saat ini Surabaya merupakan kota yang mengalami kemacetan. Akibat dari kemacetan inilah yang menyebabkan pemerintah kota Surabaya merencanakan suatu transportasi massal yang disebut Bus Rapid Transit atau yang lebih dikenal dengan busway. Busway merupakan alternatif transportasi yang lebih aman dan nyaman yang dibangun untuk mengurangi kemacetan yang terjadi terutama untuk pengguna kendaraan pribadi seperti mobil dan sepeda motor. Untuk mengetahui dampak dari rencana pembangunan busway ini terhadap kemacetan lalu lintas yang terjadi di Surabaya pada penelitian ini menggunakan pendekatan sistem dinamik. Pada pendekatan sistem dinamik ini akan digambarkan hubungan sebab akibat antar variabel yang mempengaruhi sistem kemacetan lalu lintas di Surabaya. Kemacetan yang ada pada penelitian ini adalah berupa orang yang menggunakan sarana transportasi seperti mobil pribadi sepeda motor lyn bus dan angkutan umum lainnya untuk melakukan berbagai aktivitas kehidupan. Pada pemodelan ini variabel yang merupakan faktor-faktor pendukung dari sistem ini antara lain jumlah pengguna kendaraan pribadi lyn bus dan angkutan umum lainnya. Variabel calon penumpang busway variabel dampak polusi variabel biaya operasional dan beberapa variabel penunjang lainnya. Dari penelitian ini akan didapatkan hasil mengenai dampak rencana pembangunan busway terhadap kemacetan hasil skenario. Berdasarkan hasil penelitian didapatkan kebijaksanaan yang terbaik adalah dengan re-routing lyn dan bus serta pembatasan penggunaan motor dan mobil pribadi. Dengan kebijaksanaan ini kemacetan lalu lintas mengalami penurunan dan masyarakat yang menggunakan busway mengalami peningkatan setiap tahunnya.


ABSTRACT

Surabaya is one of the big cities in Indonesia which has a dense population. Many life activities have occurred because of it. Therefore the increasing daily life activity has an impact on the development as a means of transportation used to conduct these activities. And the result is the current city of Surabaya is experiencing congestion. As a result of this congestion is caused Surabaya city government plans a mass transportation called the Bus Rapid Transit or better known as the busway. Busway is an alternative transportation that more secure and convenient built to reduce congestion that occurs primarily for users of personal vehicles such as cars and motorcycles. To determine the impact of this busway development plans for traffic jams that occurred in Surabaya the dynamic systems approach is used. In this dynamic system approach it will be described a causal relationship between variables that affect the traffic system in Surabaya. Existing bottlenecks in this research is a person who uses such as transportation of private cars motorcycles lyn buses and other public transport to perform various activities of life. In this modeling the variables are all factors supportive of this system include the number of users of personal vehicles lyn buses and other public transportation. Busway passengers candidate variables the variable effects of pollution the variable operating costs and some other supporting variables. From this research the results of the impact from the development plans for congestion busway scenario are generated. Based on research results the best policy is to re-routing the lyn and bus routes and restrictions on the use of motorcycles and private cars. With this policy traffic congestion has decreased and the people who use the busway have increased every year.



Keywordssistem dinamik; kemacetan lalu lintas; busway
 
Subject:  Sistem Dinamika
Contributor
  1. Yudha Prasetyawan, ST, M.Eng.
Date Create: 10/02/2010
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-3100010039013
Collection ID: 3100010039013
Call Number: RSI 003.85 Fit a


Source
Undergraduate Thesis, Industrial Engineering, RSI 003.85 Fit a, 2010

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2010 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-11032-Abstract_id.pdf - 49 KB
  2.  ITS-Undergraduate-11032-Abstract_en.pdf - 48 KB
  3.  ITS-Undergraduate-11032-Paper.pdf - 155 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 3.85.10.62
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2019 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan