EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » S1 Teknik Sipil - Lintas Jalur
Posted by dee@its.ac.id at 13/06/2012 08:59:50  •  886 Views


IDENTIFIKASI DAN ANALISA RISIKO KONSTRUKSI DENGAN METODE FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS FMEA DAN FAULT TREE ANALYSIS FTAPADA PROYEK PEMBANGUNAN JALAN LINGKAR NAGREG V BANDUNG

CONSTRUCTION RISK IDENTIFICATION AND ANALYSIS USING FAILURE MODE AND EFFECT ANALYSIS FMEA METHOD AND FAULT TREE ANALYSIS FTA METHOD IN RING ROAD CONSTRUCTION PROJECT NAGREG V BANDUNG

Author :
OCTAVIA, RAHMI DEWI  ( 3109106001 )




ABSTRAK

Proses konstruksi pada proyek jalan memiliki berbagai macam ketidakpastian yang pada akhirnya akan memunculkan berbagai macam risiko. Risiko adalah efek kumulasi dari peluang kejadian yang tidak pasti yang mempengaruhi sasaran dan tujuan proyek. Dampak risiko dapat mempengaruhi produktivitas prestasi performance kualitas dan anggaran biaya proyek. Oleh karena itu Tugas Akhir ini meneliti tentang identifikasi dan analisa risik menggunakan dua metode yaitu metode Failure Mode and Effect Analysis FMEA dan metode Fault Tree Analysis FTA. Identifikasi dimulai studi literatur dan survey pendahuluan. Responden penelitian ini adalah Project Manager Site Engineeering Manager Site Operational Manager dan K3LM yang menangani Proyek Pembangunan Jalan Lingkar Nagreg V Bandung. Identifikasi risiko dilakukan dengan cara mencari failure mode pada tipa proses pekerjaan. Untuk mengetahui penyebab dari failure mode tersebut digunakan metode Fault Tree Analysis FTA sedangkan untuk mengetahui efek dari failure mode dgunakan metode Failure Mode and Effect Analysis FMEA. Dari FTA akan didapatkan nilai probability kejadian risikosedangkan dari FMEA akan diketahui nilai dari besarnya dampak yang ditimbulkan oleh risiko tersebut. Untuk menilai tingkat risiko dilakukan dengan cara mengalikan nilai dari tingkat Severity dan Probability untuk mencari risiko yang paling dominan. Sebagai langkah terakhir dari Tugas Akhir ini adalah menentukan tindak mitigasi yang tepat terhadap risiko yang dominan. Dari hasil penelitian ini diketahui bahwa risiko-risiko yang relevan terjadi adalah kelongsoran keterlambatan retak keruntuhan material hilang lampu tidak nyala atau mati dan data tidak sesuai dokumen kontak. Risiko yang dominan terhadap proyek adalah kelongsoran pada pekerjaan Timbunan Tanah terjadinya kelongsoran pada pekerjaan Galian Tanah kelongsoran pada pekerjaan Pengecoran Lereng Terjadinya keruntuhan akibat pergeseran tanah pada pekerjaan Bronjong dan keterlambatan pada proses pekerjaan Timbunan Tanah. Sedangkan tindak mitigasi yang dapat digunakan adalah selalu mengamati prakiraan cuaca menggunakan staf berpengalaman memberikan alat pengaman diri APD pada pekerja dan memperpendek jarak quarry tanah.


ABSTRACT

The construction process on the road project has a lot of uncertainty that leads into the risks. Risk is the cumulative effect of an uncertain chance event that affect the goals and objectives of the project. The impact of risk can affect productivity achievement performance quality and budget of the project cost. The objective of this research were to indentify and analyze risks using two methods the method of Failure Mode and Effect Analysis FMEA and Fault Tree Analysis method FTA. Identification activity starts from literature study and preliminary surveys. As the respondens were the Project Manager Site Manager Engineeering Site Operational Manager and a handle K3LM Ring Road Construction Project Nagreg V Bandung. Failure mode was indetified in each activities root cause of failure was analyzed using FTA and its effect was identified using FMEA. Output from FTA was probability value while output from FMEA was effect from risks. Risk assessment was conducted by multyplying severty level and probability value to obtain the highest risk. Risk mitigation was a risk to highest risks. Relevant risks were sliding delay carcking colleps loss of material light does not turn on or off and file does not match the contract documents. Result from the study they are sliding in land fill activity sliding in land cut acivity sliding in casting slope collapse in bonjong activity and delays in land fill activity. While mitigation that can be used is always watching the weather forecasts use of experienced staff providing safety devices themselves APD to workers and shorten the distance of quarry land.



KeywordsIdentifikasi Risiko; Analisa Risiko; Failure Mode and Effect Analysi; Fault Tree Analysis; Jalan Lingkar; Nagreg
 
Subject:  Manajemen resiko
Contributor
  1. Trijoko Wahyu Adi, ST, MT, Ph.D.
  2. Farida Rahmawati, ST, MT.
Date Create: 01/02/2012
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-31001120000017
Collection ID: 31001120000017
Call Number: RSS 658.155 Oct i


Source
Undergraduate Thesis of Civil Engineering, RSS 658.155 Oct i, 2012

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2012 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-19304-3109106001-Abstract_id.pdf - 179 KB
  2.  ITS-Undergraduate-19304-3109106001-Abstract_en.pdf - 176 KB
  3.  ITS-Undergraduate-19304-3109106001-Conclusion.pdf - 185 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.81.122.22
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2016 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan