EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » Teknik Perkapalan
Posted by ansi@its.ac.id at 12/12/2012 15:09:04  •  1206 Views


ANALISIS STRUKTUR LAYAR KAKU RIGID WING SAIL PADA FERRY HEMAT BAHAN BAKAR MENGGUNAKAN METODE ELEMEN HINGGA

STRUCTURAL ANALYSIS OF RIGID WING SAIL ON A LOW FUEL CONSUMPTION FERRY USING FINITE ELEMENT METHOD

Author :
SAFRENDYO ( 4108100038 )




ABSTRAK

Tugas akhir ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah struktur layar yang merupakan pengembangan dari penelitian Tugas Akhir Aldomoro F. B. Sitorus berjudul STUDI PERANCANGAN FERRY HEMAT BAHAN BAKAR UNTUK WILAYAH MALUKU pada tahun 2011 yang menghasilkan jenis dan ukuran layar untuk digunakan pada kapal ini. Jenis layar yang akan dianalisa strukturnya adalah layar kaku Rigid Wing Sail NACA 0012 dengan bentuk layar persegi panjang dengan ukuran panjang chord 7.8 m tinggi layar 11.68 m aspek rasio 1.5. Dalam analisa ini initial design ditentukan dari perhitungan secara analitik. Untuk mendapatkan struktur yang optimum dari segi kekuatan dan berat diusulkan 5 variasi konstruksi yaitu ukuran profil penegar dan tebal pelat layar. Kelima variasi ini dianalisa kekuatannya menggunakan metode elemen hingga dengan bantuan software Nastran. Beban yang diberikan adalah beban angin maksimum yang diterima layar dari arah tegak lurus terhadap garis tengah layar. Tegangan von mises yang didapat dari metode elemen hingga tersebut harus memenuhi tegangan yang diijinkan. Selanjutnya memilih struktur yang optimum dari segi kekuatan dan berat. Telah didapatkan bahwa variasi dengan tebal pelat 4 mm dan ukuran penegar L 75x50x5 mm memliki tegangan 129.38 MPa kurang dari tegangan ijin 156.67 MPa. Variasi ini memiliki berat paling ringan diantara kelima variasi lainnya sebesar 4.921 ton yang kurang dari berat yang disyaratkan sebesar 5.446 ton.


ABSTRACT

This final project is subjected to make a sails structure as a development from the research has done by Aldomoro F. B. Sitorus titled STUDI PERANCANGAN FERRY HEMAT BAHAN BAKAR UNTUK WILAYAH MALUKU on 2011 establish sail type and dimensions use on the ship considered. The type of sail will be structurally analyzed is a Rigid Wing Sail NACA 0012 having form of rectangle which the dimensions are chord length 7.8 m height 11.68 m aspect ratio 1.5. in this analysis initial design given from an analitical calculation. To get an optimum structure of strength and weight proposed 5 construct variation of profile dimensions and plate thickness. These five variations were analyzed using Finite Element Method FEM helped by a Software Nastran. Loading of sail is a maximum wind force from direction perpendicular to the center line of sail. Von mises stress as an output from FEM has to be satisfy the allowance stress. The next is choosing the optimum structure. Variation with plate thickness of 4 mm and profile L 75x50x5 has a stress 129.38 MPa below the allowable stress 156.67 MPa. This variation also have a minimum weight than the others of 4.921 ton below the requirement 5.446 ton.



Keywordslayar kaku;struktur layar;airfoil;metode elemen hingga;rigid wing sail;structure;finite elemen method
 
Subject:  Finite element method
Contributor
  1. Aries Sulisetyono, ST, MASc, PHd
Date Create: 25/01/2012
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-41001120001588
Collection ID: 41001120001588
Call Number: RSPe 620.001 515 35 Saf a


Source
Undergraduate Thesis, Naval Architecture and Ship Building Engineering, RSPe 620.001 515 35 Saf a, 2012

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2012 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-22597-abstract-idpdf.pdf - 171 KB
  2.  ITS-Undergraduate-22597-abstract-enpdf.pdf - 171 KB
  3.  ITS-Undergraduate-22597-conclusionpdf.pdf - 220 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 34.234.207.100
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2020 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan