Reklamasi merupakan upaya manusia untuk menjawab keterbatasan lahan yang
ada di perkotaan. Dalam perkembangan selanjutnya kawasan tersebut
dimanfaatkan untuk pembangunan fasilitas perkotaan permukiman atau
pelabuhan. Rencana pengembangan Teluk Lamong yaitu peningkatan kapasitas
bongkar muat terminal peti kemas dan terminal multipurpose dikhawatirkan akan
berdampak negatif terhadap pola arus dan sedimentasi di Teluk Lamong. Dampak
dari sedimentasi ini dikhawatirkan akan menyebabkan pendangkalan alur pelayaran sungai di Selat Madura. Tugas akhir ini meneliti tentang perubahan pola arus yang terjadi di Teluk Lamong akibat adanya reklamasi dengan parameter
kecepatan arus yang terjadi pada tiap titik tinjauan dan tiap alternatif desain reklamasi yang dimodelkan dengan SMS 11.1. Pola arus dan transpor sedimen
yang terjadi di Teluk Lamong mengalami perubahan. Besarnya sedimen pada
kondisi eksisting yaitu -638.33 m3. Selisih volume sedimentasi sebelum dan
sesudah dilakukannya reklamasi di Teluk Lamong dibagi dalam beberapa
alternatif desain untuk alternatif desain 1 didapatkan selisih -20.9 m3 untuk alternatif 2 didapatkan -41.7 m3. Walaupun sedimentasi bernilai negatif atau dengan kata lain terjadi erosi namun angka yang terjadi tidak signifikan.
ABSTRACT
Reclamation is a human attempt to address the limitations of existing urban land. In a further development of the region used for the construction of urban facilities residential or ports. Lamong Bay development plans that increase the capacity of loading and unloading container terminal and multipurpose terminal is feared to have a negative impact on the pattern of flow and sedimentation in the Lamong Bay. The impact of sedimentation is feared to cause silting of river shipping channel in the Strait of Madura. This final project examines changes in flow patterns that occur in the Lamong Bay as a result of reclamation with parameter flow velocity that occurs at each point and each alternative design review reclamation is modeled with SMS 11.1. The pattern of flow and sediment
transport that occurred in the Lamong Bay change. The amount of sediment in the existing condition -638.33 m3. Sedimentation volume difference before and after reclamation in the Lamong Bay divided into several alternative designsalternative design 1 obtained difference -20.9 m3 and -41.7 m3 obtained for alternative 2. Although sedimentation is negative or in other words erosion but the number that occurred is not significant.
Keywords:
reklamasi; pola arus; sedimentasi; Land reclamation; pattern of flow; sedimentation
Subject
: pengendapan
Contributor
Prof.Ir.Widi Agus Pratikto, M.Sc., Ph.D
Date Create
: 11/08/2014
Type
: Text
Format
: pdf
Language
: Indonesian
Identifier
: ITS-Undergraduate-43001160008824
Collection ID
: 43001160008824
Call Number
: RSKe 551.303 Wic s
Source undergraduate thesis of Offshore Engineering RSKe 551.303 Wic s 2014
Coverage ITS community
Rights Copyright @2016 by ITS Library. This publication is protected
by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction,
storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library