EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Undergraduate Theses » D4 - Teknik Desain dan Manufaktur
Posted by dee@its.ac.id at 25/10/2013 08:45:44  •  1326 Views


ANALISA PENYIMPANGAN HASIL PERHITUNGAN STABILITAS ANTARA INCLINING TEST DAN PERHITUNGAN AWAL STABILITAS PADA KMP ARAR

ANALYSIS OF IRREGULARITIES STABILITY CALCULATION RESULT BETWEEN INCLINING TEST AND INITIAL STABILITY CALCULATION ON KMP ARAR

Author :
SAPUTRA, FERNANDI HARY  ( 6607040023 )




ABSTRAK

KMP ARAR adalah kapal RoRo ferry 500 GRT yang dibangun oleh PT. Adiluhung Saranasegara Indonesia. Pada setiap proses produksinya bangunan kapal baru harus dilakukan Inclining Test. Tujuannya adalah untuk mengetahui posisi titik berat kapal terhadap lunas KG dan terhadap titik AP LCG serta berat kosong kapal LWT aktual. Hasil percobaan pada kapal tersebut didapatkan adanya penyimpangan untuk nilai berat kapal kosong LWT aktual serta penyimpangan juga terhadap titik beratnya KG dan LCG terhadap hasil desain. Pada penelitian ini akan membahas tentang faktor penyebab kapal memiliki nilai LWT aktual yang melebihi dari LWT desain. Tahap pertama adalah pengumpulan data-data kapal yang meliputi gambar kerja serta hasil Inclining Test. Tahap kedua adalah proses perhitungan berat konstruksi. Metode perhitungan yang digunakan adalah metode pos per pos. Tahap berikutnya adalah analisa dari hasil perhitungan. Dengan harapan dari perhitungan yang telah dilakukan maka dapat diketahui faktor-faktor penyebab terjadinya penyimpangan nilai LWT aktual. Dari hasil analisa didapatkan penyimpangan pada ruang navigasi adalah sebesar 1003 ton dan ruang penumpang sebesar 3532 ton yang diakibatkan oleh penggantian bracket bawah menjadi plat face bar FB sedangkan pada ruang kendaraan penyimpangan yang terjadi sebesar 9413 ton yang diakibatkan oleh adanya perubahan jumlah bracket dari 140 unit menjadi 530 unit perubahan bullwark menjadi railing serta perubahan tebal plat sisi dari 6 mm menjadi 8 mm. Untuk bagian lambung penyimpangan terjadi sebesar 31138 ton yang diakibatkan dari adanya perubahan jumlah bracket dari 291 unit menjadi 1015 unit dan perubahan jumlah pilar dari 24 unit menjadi 41 unit serta perubahan pada tebal plat lambung dan dasar kapal dari 6 mm dan 7 mm menjadi 8 mm. Untuk bagian konstruksi lambung yang lain meliputi skeg bilga keel dan tanki-tanki tambahan penyimpangan yang terjadi sebesar 3310 ton yang diakibatkan oleh adanya perubahan tebal plat dari 7 mm dan 9 mm menjadi 8 dan 10 mm. Dari perhitungan konstruksi yang telah dilakukan antara hasil desain dan aktual didapatkan penyimpangan nilai sebesar 48396 ton. Sedangkan dari data Inclining Test dan desain yang didapat penyimpangan yang terjadi sebesar 67030 ton. Dari kedua nilai berat tersebut diperoleh selisih berat sebesar 18634 ton yang diakibatkan dari interior kapal.


ABSTRACT

KMP ARAR is a 500 GRT vessel RoRo ferry built by PT. Adiluhung Saranasegara Indonesia. In every production process building new ships to be done Inclining Test. The purpose from that act was to determine the position of center of gravity ships to keel KG and with respect to the AP LCG and the empty weight of the vessel LWT actual. The experimental results obtained on the vessel is the deviation to the value of an empty ship weight LWT and the actual deviation is also on the center of mass KG and LCG of the design results. This research will discuss about the factors causing the ship has an actual LWT value in excess of the LWT design. The first stage is the collection of ships data like shop drawing and Inclining Test result. The second phase of construction is the process of calculation. Calculation method used a method of post per post. The next stage is the analysis of the results of calculations. In the hope of the calculations have been done it is known factors that cause the deviation of actual value LWT. From the analysis found irregularities in the navigation room is equal to 1.003 tons and 3.532 tons of space for passengers room by the replacement material into the bottom bracket become face bar plate FB while the car room deviations of 9.413 tons caused by a change in the quantity of bracket from 140 unit become 530 unit replacement a railing become a bullwark and changes in the thickness plate which used from 6 become 8 mm. For the hull the deviation occurs at 31.138 tons resulting from a change in the quantity of brackets from 291 unit become 1015 unit and quantity of pilars from 24 unit become 41 unit changes in the thickness plate of hull from 6 mm and 7 mm become 8 mm. For the part of hull constructiont irregularities that occurred at 3.310 tons caused by a change in thick plate from 7 mm and 9 mm become 8 and 10 mm. From the calculation of construction that have been made between design and actual results obtained deviation value of 48.396 tons. While from the Inclining Test and design data obtained deviations that occur at 67.030 tons. From these two values 82038203obtained by the difference in weight is the weight of 18.634 tons which caused by ships interior.



KeywordsBerat kapal kosong (LWT); Titik berat (KG dan LCG)
 
Subject:  Stabilitas kapal
Contributor
  1. Aang Wahidin, ST, MT.
  2. Ir. Gaguk Suhardjito, MM
Date Create: 28/07/2011
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-Undergraduate-66001120001100
Collection ID: 66001120001100
Call Number: 623.82 Sap a


Source
Undergraduate Thesis of Design and Manufacture Engineering, 623.82 Sap a, 2013

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2011 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-Undergraduate-27539-Abstract_id.pdf - 210 KB
  2.  ITS-Undergraduate-27539-Abstract_en.pdf - 211 KB
  3.  ITS-Undergraduate-27539-Conclusion-228471.pdf - 223 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.221.9.6
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2018 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan