EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Moh. Fandika Aqsa


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Paper and Presentation » Rekayasa Konversi Energi - S2
Posted by tondoindra@gmail.com at 30/10/2014 22:02:18  •  1145 Views


ANALISIS PENAMBAHAN CH3OH PADA BAHAN BAKAR DENGAN ANGKA OKTAN 88 TERHADAP UNJUK KERJA MESIN

ANALYSIS OF PERFORMANCE OF A SPARK IGNITION ENGINE FUELED WITH CH3OH-RON 88 BLENDS

Author :
ALBANA, MUHAMMAD HASAN ( 2111202706 )




ABSTRAK

Methanol CH3OH merupakan salah satu bahan bakar alternatif yang bisa dijadikan sebagai pengganti bahan bakar fosil untuk spark ignition engine SIE dengan karakteristik angka oktan yang lebih tinggi dibandingkan bensin. Apabila ditambahkan ke dalam bensin maka methanol bisa menaikkan angka oktan dari campuran bahan bakar tersebut tergantung dari jumlah methanol yang ditambahkan dan angka oktan awal dari bensin. Penelitian ini membahas mengenai pengaruh penggunaan campuran methanol dan bensin premium sebagai bahan bakar terhadap unjuk kerja SIE dimana variasi komposisi methanol terhadap bensin premium dalam hal volume adalah 10 dan 15 M10 dan M15 serta dengan variasi ignition timing standar dimajukan 2o crank angle CA dan 4o CA dimana kelompok kontrol adalah bahan bakar fosil premium pada mesin dengan kondisi standar. Mesin SIE yang digunakan untuk pengujian adalah mesin 4 langkah satu silinder perbandingan kompresi 91 sistem karburasi bahan bakar dan metode pengujian variable speed test dari kecepatan mesin 1400 rpm hingga 9000 rpm. Campuran methanol-bensin M10 dan M15 bisa langsung digunakan sebagai bahan bakar untuk SIE tanpa adanya modifikasi pada mesin tersebut dan memiliki keuntungan emisi hidrokarbon HC dan karbon monoksida CO bisa dikurangi sekitar 20-27 dan 27-58 dibandingkan ketika menggunakan bensin. Akan tetapi torsi power dan tekanan efektif rata-rata BMEP juga berkurang sekitar 4-6 dan konsumsi bahan bakar spesifik SFC meningkat sekitar 7-13. Dengan memajukan waktu pengapian sebesar 2o CA maka torsi power BMEP mengalami kenaikan sekitar 2-3 dan konsumsi bahan bakar spesifik berkurang sekitar 2-6 dibandingkan ketika berada pada waktu pengapian standar. Memajukan waktu pengapian sebesar 2o CA untuk penggunaan M10 dan M15 juga menghasilkan efisien thermal yang lebih tinggi dibandingkan bensin yaitu sekitar 2-4 lebih tinggi.


ABSTRACT

Methanol CH3OH is an alternative fuel for spark ignition engine SIE. It has characteristics high octane number compared with gasoline. If added into gasoline methanol increasing octane number in the gasoline. This study discusses the effect of using a mixture of methanol and gasoline premium as fuel to the performance of spark ignition engine SIE where the composition methanol to gasoline premium in terms of volume was 10 and 15 M10 and M15 as well as the ignition timing variation of a standard 2o advanced crank angle CA and 4o CA where the control group is a fossil fuel premium on a engine with standard conditions. SIE used for this study is a 4 stroke engine single cylinder 91 compression ratio fuel carburizing systems and variable speed test methods. Methanol-gasoline blends M10 and M15 can be directly used as fuel for the SIE without any modifications to the engine and has the advantage decreased hydrocarbons HC and carbon monoxide CO emission by 20-27 and 27 -58 respectively. However torque power and mean effective pressure BMEP was also reduced by 4 -6 and specific fuel consumption SFC increased by 7 -13. With advancing the ignition timing 2o CA torque power BMEP increased by 2-3 and specific fuel consumption reduced by 2-6 compared when standard ignition timing. Advancing the ignition timing 2o CA for M10 and M15 also produces a higher thermal efficient than gasoline by 2-4.



Keywordsemisi gas buang; spark ignition engine; methanol; unjuk kerja mesin
 
Subject:  Pembakaran
Contributor
  1. Prof. Dr. Ir. H. Djoko Sungkono K, M. Eng.Sc
Date Create: 13/08/2013
Type: Text
Format: PDF
Language: Indonesian
Identifier: ITS-paper-21021140005637
Collection ID: 21021140005637
Call Number: RTM 621.43 Alb a


Source
Paper And Presentation of Mechanical Engineeing RTM 621.43 Alb a, 2014

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2013 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Summary ]

ITS-paper-21021140005637-33234.pdf




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 54.225.16.10
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2017 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan