EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya


Kampus ITS Sukolilo - Surabaya 60111

Phone : 031-5921733 , 5923623
Fax : 031-5937774
E-mail : libits@its.ac.id
Website : http://library.its.ac.id

Support (Customer Service) :
timit_perpus@its.ac.id




Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Davi Wahyuni


Tondo Indra Nyata


Anis Wulandari


Ansi Aflacha




ITS » Paper and Presentation » Teknik Permesinan Kapal
Posted by dee@its.ac.id at 30/09/2013 15:50:25  •  1976 Views


CALCULATION OF SPEED IN EFFORTS TO RE-TURNING CAPACITY ADJUSTMENT POWER 3.67 KW ELECTRIC MOTOR CASE STUDY STEERING SYSTEM HYDRAULIC TUGBOAT ENTEBE EMERALD 37

Author :
FATIMAH, IIN ( 6308030044 )




ABSTRAK

Kapal tugboat adalah jenis kapal tenaga. Keunggulan kapal ini adalah tenaga dan kecepatan yang dimilikinya. Sistem kemudi adalah unit yang menghasilkan gaya untuk melakukan manover daun kemudi kapal dalam proses kerjanya sistem kemudi dilengkapi dengan komponen hidrolik. Mekanisme dalam sebuah mesin pada sistem kemudi memerlukan gaya yang besar yang salah satunya didapat dengan mekanisme hidrolik. Motor listrik adalah salah satu komponen yang fungsinya memberikan daya dalam proses kerja sistem kemudi hidrolik. Kondisi sistem kemudi hidrolik tersebut pada tugboat saat ini memiliki turning speed 23sec70730 dan motor listrik mempunyai daya 3.67kW. Fakta yang terjadi motor penggerak kemudi sering berhenti tiba-tiba dengan perkiraan diakibatkan kebutuhan daya kemudi yang lebih besar. Dalam Field Project ini perhitungan kebutuhan daya untuk menggerakkan kemudi turning speed dilakukan ulang dengan mempertimbangkan ketersediaan daya penggeraknya motor listrik. Asumsi effisiensi motor listrik tertinggi pada 85 dari kapasitas maksimal 3.11kW. Alternatif modifikasi yang dipertimbangkan untuk kasus-kasus tersebut adalah memperkecil turning speed dan menambah dimensi luas daun kemudi. Sebagai hasil yang diperoleh adalah setelah dilakukan perhitungan ulang terhadap turning speed menjadi 16sec70730 daya yang dihasilkan 3.00kW maka kebutuhan daya motor dapat terpenuhi tanpa harus mengganti motor listrik yang sudah ada. Daya tersebut juga mempunyai effisiensi optimal apabila dikombinasikan dengan auxilary engine start awal motor listrik dapat menggurangi penggunaan bahan bakar solar. Kemungkinan yang kedua adalah dengan memodifikasi turning speed dan dimensi lebar daun kemudi menjadi 1.40m. turning speed 18sec70730 dan 16sec70730 memiliki daya motor yang dapat terpenuhi dari daya motor listrik terpasang. Effisiensi daya ini juga optimal dan dapat mengurangi penggunaan bahan bakar pada auxilary engine namun harus mempertimbangkan biaya modifikasi dimensi lebar daun.


ABSTRACT

Tugboat ship is a type of ship power which has several advantages that are high speed and well maneuver. These advantages since the body of the ship small and almost circle. A steering system of ship is a unit that generates force for maneuver wheel of the ship which is equipped with a hydraulic system. Therefore a huge force that is required to operate the steering system will be fulfilled. An electric motor is the prime mover for the hydraulic system of the steering in the TB Entebe Emerald 37 which has capacity 5 HP equal to 3.67kW. Currently the condition of that hydraulic steering system has turning speed up to 23sec70o. Actually this turning speed needs more than 3.67kW as consequence the electric motor shutdown off. To cover this problem it is unfeasible to reolace the motor by another wich bigger power because it is to expensive. The alternative should modify the system refer to turning speed to be variabel. In addition the witdh of steering wheel might be able to be modified too. This Field Project attemp to calculate the both possible modification base on the assumtion the elctric motor will be operated on the safety power at 85 of the maximum 3.11kW. The results of calculation show reduce turning speed is on of the solution it should be 16sec70o fo the turning speed. This number required power only 3.00kW therefore it safe operation of electric motor. By modification of steering wheel to be 1.40m the turning spped reach on two condition that are 16 and 18sec70o. Both conditions allows the fulfillment of the electric motor is mounted. however these modifications should consider the cost for the addition of leaf width of the wheel.



KeywordsTurning speed; Daya motor listrik
 
Subject:  Mesin kapal
Contributor
  1. Projek Priyonggo SL., ST., MT.
Date Create: 16/08/2011
Type: Text
Format: pdf
Language: Indonesian
Identifier: ITS-paper-63021130002068
Collection ID: 63021130002068
Call Number: 623.873 Fat p


Source
Presentation of Marine Engineering, 623.873 Fat p, 2013

Coverage
ITS Community

Rights
Copyright @2013 by ITS Library. This publication is protected by copyright and per obtained from the ITS Library prior to any prohibited reproduction, storage in a re transmission in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, reco For information regarding permission(s), write to ITS Library




[ Download - Open Access ]

  1.  ITS-paper-27214-6308030044-Presentation.pdf - 1215 KB




 Similar Document...




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely

Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Bagus Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan





You are connected from 10.199.6.2
using CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)



Copyright © ITS Library 2006 - 2022 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan